Stadgar och trivselregler
Trivselregler för bostadsrättsföreningen Bo Klok Prästkragen
Vi vill med den här informationen tala om vad du skall känna till som boende i föreningen. Det är väldigt viktigt att varje lägenhetsinnehavare läser föreningens stadgar angående bostadsrättsinnehavarens rättigheter och skyldigheter. Alla bostadsrättsinnehavare skall noga läsa och efterleva paragraf 35–48.
Har ni ytterligare frågor ang vår förening är ni välkomna att höra av er till någon i styrelsen.
I en bostadsrättsförening har man ett gemensamt ansvar för att sköta de gemensamma ytorna. Detta gör vi för att öka trivseln och bevara lägenheternas värde och attraktivitet. Prästkragen är en liten förening som består av 30 lägenheter, det är därför viktigt att vi alla hjälps åt för att bibehålla det fina skicket och goda gemenskapen i vår förening.
Områdets utemiljö sköts helt och hållet av medlemmarna själva. DET FINNS INGEN VAKTMÄSTARE ANSTÄLLD I OMRÅDET. DET ÄR VI ALLA TILLSAMMANS SOM ÄR ANSVARIGA. Däremot har vi köpt in viss fastighetsservice genom Emis fastighetsservice. Han kontrollerar ljuskällor, översyn i miljörummen samt läser av föreningens gemensamma mätare.
Emis fastighetsservice utför även reparationer i våra lägenheter genom rotavdrag. Dessa bekostas av lägenhetsinnehavaren själva. Emis fastighetsservice 042- 450 68 60.
Varje hus har ett schema för trädgårdsskötsel och snöröjning. Kontakta styrelsen för mer detaljerad information. Har du inte själv möjlighet att utföra trädgårdsarbetet på din vecka ansvara du för att ta in hjälp som utför arbetet.
Trivseldagar
Föreningen har ett antal gemensamma trivseldagar/år som är obligatoriska, beroende på hur mycket vi har att göra. Alla medlemmar SKA delta och förhinder ska meddelas till styrelsen.
Du ska ha giltigt skäl för att inte delta t.ex. sjukdom. Om du har förhinder ska du utföra uppgifterna vid ett annat tillfälle eller skicka en ersättare som utför sysslorna. Om detta blir aktuellt för dig ska du kontakta styrelsen för information om vilka arbetsuppgifter du ska utföra och när de ska vara utförda.
Om inte alla tar ansvar för den gemensamma skötseln av utemiljön, kan det bli aktuellt för föreningen att köpa in tjänsten. Detta medför en kraftig höjning av månadsavgiften.
Inomhus regler
Tvättider:
Tvättning är tillåten mellan 08.00-22.00. D.v.s. maskinen/torktumling ska vara klar senast 22.00.
Vindar:
Det är INTE tillåtet att förvara något på vindarna.
Fläktfilter:
Fläkten är lägenhetsinnehavarens ansvar. Fläktfiltren ska bytas 1 gång/år. Detta utförs av TK Ventilation, vid service av fläktarna. Styrelsen köper in filter till samtliga lägenheter och kostnaden påförs sedan på respektive lägenhetsinnehavare.
Vid problem med fläkten kontakta styrelsen som i sin tur kontaktar TK Ventilation. Kostnaden står varje lägenhetsinnehavare för själva.
Viktigt att gallret i fläkten rengörs med jämna mellanrum.
Avloppen:
Varje lägenhetsinnehavare ansvarar för: Ledningar för vatten och avlopp till de delar dessa är åtkomliga inne i lägenheten och betjänar endast bostadsrättsinnehavarens lägenhet. (SE paragraf 35 i föreningens stadgar)
Vid stopp i avloppet ska lägenhetsinnehavaren själv först rensa rören. Om stoppet kvarstår kontakta styrelsen som i sin tur kontaktar spoltjänst.
Tänk på att inte hälla ut matfett, olja och liknande produkter i köksvasken pga. att det kan förorsaka stopp.
Utomhusregler:
Till varje hus finns ett gemensamt förråd. Där förvaras redskap och verktyg för trädgårdsskötsel. Din lägenhetsnyckel passar till dessa förråd.
Man får som lägenhetsinnehavare inte göra några förändringar på utsidan av sin lägenhet innan man kontaktat och fått godkännande av styrelsen.
Grillning:
Av säkerhetsskäl får endast el-grillar användas på altaner och balkonger.
Bevattning:
Vattenkostnaden ingår i vår månadsavgift och därmed bör vi vara sparsamma. Bevattning utomhus bör ske restriktivt. Gräsmattor bevattnas endast i undantagsfall och då på kvällstid. Gödning av gräsmattor görs i samband med regn. Buskar, blommor och häckar bevattnas endast på kvällstid.
Häckar:
Häckar kring den egna tomten ansvar du själv för vad gäller klippning och övrig skötsel. Höjden får vara max 150cm.
Övriga häckar sköter vi gemensamt efter överenskommelse.
Rökning och snusning:
Ni som röker/snusar eller har gäster som gör det, se till att fimpar och portionssnus INTE slängs på de gemensamma ytorna.
Emballage:
Emballage av större modell t.ex. flyttkartonger, möbelemballage eller andra större förpackningar SKA DU SJÄLV köra till återvinningsgården med.
De mindre kartongerna plattar du till så de tar så liten plats som möjligt i tunnan.
Tänk på miljön och sortera dina sopor noggrant.
Gästparkering:
Tänk på att gästparkering inte är till för oss boende med två bilar utan enbart är till för våra gäster.
Markiser:
Vill du köpa markiser till din lägenhet måste det vara samma mönster/färg som de markiser som redan är monterade i området.
Altaner:
Vid utbyggnad av altaner SKALL styrelsen först ge sitt godkännande. En ritning på hur bygget ska se ut ska lämnas in till styrelsen. Riktlinjer gällande utbyggnad av altaner finns.
Endast ofärgat träskyddsmedel får användas
Ytterdörrar och lås:
Lås, låskolv och handtag är lägenhetsinnehavarens ansvar. Dock får man inte göra några förändringar på ytterdörren innan man kontaktat styrelsen. Behöver man beställa fler nycklar till sin lägenhet, kontakta Charlotta Malmberg i styrelsen.
Vid fel på låset kontakta vår leverantör Öbergs nycklar 042–214054
Dörrar vid ingång för att stänga av vatten finns brevid samtliga ytterdörrar och är märkta med VA.
Vintertid:
Snöröjning och sandning utförs av de boende själva i vår förening. Detta för att hålla nere kostnaderna.
Kontakta styrelsen om du saknar schema.
Fiber:
Föreningen har ett gemensamt avtal gällande fiberanslutning via Telia.
Vid problem kontakta Telia: 020–240250
Visa hänsyn till dina grannar
Efter kl. 22.00 skall det i huvudsak vara tyst i våra hus.
- Planerar du en fest eller aktivitet i din lägenhet, som kan störa dina grannar - Om du planerar en fest, eller annan aktivitet, är det viktigt att du informerar dina grannar. Tala om vad som skall ske, när, och mellan vilka klockslag. Tänk på att visa hänsyn.
- Om du blir störd av en granne (som ej informerat dig i förväg) Tag kontakt med vederbörande och påtala att han/hon stör. Be att de dämpar ner sina aktiviteter.
- Om störningarna fortsätter är det noga att du dokumenterar. Vad som skett. När det skett (datum och mellan vilka klockslag). Dokumentation är viktig, eftersom den skall kunna åberopas i en ev rättegång.
Försök dock alltid att tala med den granne som stör dig.
Om du blir störd vid upprepade tillfällen, så kontaktar du styrelsen och överlämnar den dokumentation du upprättat. Därmed tar styrelsen över ärendet.