Bostadsrättsföreningens Trivselregler
I denna skrivelse har vi förtydligat några av de saker som du som boende i föreningen måste känna till.
Trivselregler för bostadsrättsföreningen Bo Klok Prästkragen
- Bostadsrättsinnehavare är skyldig att känna till och efterleva bostadsrättsföreningens stadgar.
- Det är extra viktigt att du som bostadsrättsinnehavare noga läser igenom och efterlever paragraf 35–48.
- Föreningens stadgar finns på föreningens hemsida (https://prastkragen.bostadsratterna.se/)
Gemensamt ansvar för utemiljö och gemensamma ytor
Alla boende i föreningen har ett gemensamt ansvar för att sköta de gemensamma ytorna. Prästkragen är en liten förening som består av 30 lägenheter, därför är det viktigt att vi alla hjälps åt för att bevara lägenheternas värde, attraktivitet, ett fint skick, och en god gemenskap i föreningen. Genom att gemensamt underhålla vår utemiljö/gemensamma ytor så minskar vi även underhållskostnader och eventuella reparationskostnader.
Områdets utemiljö sköts helt och hållet av medlemmarna själva. Vi har ingen vakt- eller -trädgårdsmästare. Det är vi, boende, som är ansvariga för att det hålls i gott skick.
- Varje hus har ett schema för trädgårdsskötsel och snöröjning - kontakta någon i ditt hus för mer detaljerad information.
- Har du inte möjlighet att utföra trädgårdsarbetet på din vecka så ansvarar du för att ta in hjälp som utför arbetet.
Om inte alla tar ansvar för skötseln av utemiljön så kan det bli aktuellt för föreningen att köpa in tjänsten vilket medför en kraftig höjning av månadsavgiften.
Trivseldagar
Föreningen har trivseldagar med obligatorisk närvaro varje år. Datum och tid meddelas i nyhetsbrev från styrelsen.
- Häckklippning vår och höst
- Trivsel/städdagar (Vid behov)
- Alla medlemmar ska delta och förhinder ska meddelas till styrelsen.
Om du inte kan medverka så måste du ha ett giltigt skäl, tex sjukdom. Om du fått förhinder så ska du utföra uppgifterna vid annat tillfälle eller skicka en ersättare som utför sysslorna.
Om detta bli aktuellt för dig så ska du kontakta styrelsen för information om vilka arbetsuppgifter du ska utföra och när de ska vara utförda.
Inomhusregler
Tvättider
Tvättning är tillåten mellan 08.00-22.00. D.v.s. maskinen/torktumlare ska vara klar senast 22.00.
Vindar
Det är INTE tillåtet att förvara något på vindarna.
Fläktservice och fläktfilter
- Fläkten är lägenhetsinnehavarens ansvar.
- Fläktfiltren bytes 1 gång/år vid den årliga servicen som anordnas av styrelsen.
- Kostnad för eventuella fel som upptäcks och åtgärdas vid servicen bekostas av lägenhetsinnehavaren.
- Styrelsen köper in filter till samtliga lägenheter och kostnaden påförs sedan på respektive lägenhetsinnehavare.
- Vid problem med fläkten: kontakta styrelsen. Eventuell reparationskostnad står varje lägenhetsinnehavare för själva.
- Det är viktigt att du som lägenhetsinnehavare rengör gallret i fläkten med jämna mellanrum.
Avlopp
Från och med 1 januari 2024 infördes en ny lagstiftning för hantering av ätligt fett och oljor. Det får inte längre spolas ner i avloppet eller kastas i restavfallet, utan små mängder ska sorteras som matavfall eller lämnas till återvinningscentral.
Om du häller ut matolja och fett i diskhon blir det lätt stopp i avloppet. Det beror på att fettet stelnar och bildar fettproppar.
- Om det blir stopp i avloppet och det beror på fettansamlingar kommer kostnaden för åtgärden debiteras bostadsrättsinnehavaren.
- Vid stopp i avloppet ska lägenhetsinnehavaren själv först rensa rören.
- Om stoppet kvarstår – kontaktar du styrelsen som i sin tur kontaktar spoltjänst.
Utomhusregler
Till varje hus finns ett gemensamt förråd. Där förvaras redskap och verktyg för trädgårdsskötsel. Din lägenhetsnyckel passar till dessa förråd. Saknas något i förrådet/är något trasigt - kontakta styrelsen.
Man får som lägenhetsinnehavare inte göra några förändringar på utsidan av sin lägenhet innan man kontaktat och fått godkännande av styrelsen.
Grillning
Av säkerhetsskäl får endast el-grillar användas på altaner och balkonger.
Bevattning
Vattenkostnaden ingår i vår månadsavgift och därmed bör vi vara sparsamma. Bevattning utomhus bör ske restriktivt. Gräsmattor bevattnas endast i undantagsfall och då på kvällstid. Gödning av gräsmattor görs i samband med regn. Buskar, blommor och häckar bevattnas endast på kvällstid.
Häckar
Häckar kring den egna tomten ansvar du själv för vad gäller klippning och övrig skötsel.
Höjden får vara max 150cm.
Övriga häckar sköter vi gemensamt efter överenskommelse.
Rökning och snusning
Ni som röker/snusar eller har gäster som gör det, se till att fimpar och portionssnus INTE slängs på de gemensamma ytorna. Tänk på att friskluftsintagen till alla lägenheter sitter mellan balkonger/altaner så rökning bör ej ske på denna sida då det går rakt in i lägenheterna med ventilationen.
Sopsortering
- Emballage av större modell till exempel flyttkartonger, möbelemballage eller andra större förpackningar kör du själv till återvinningscentralen.
- De mindre kartongerna plattar du till så de tar så liten plats som möjligt i tunnan.
- Tänk på miljön och sortera dina sopor noggrant!
- Större mängder fett ska köras till återvinningscentralen.
- Från och med 1 januari 2025 ska textilavfall sorteras ut från annat avfall och samlas in separat (Avfallsförordning (2020:614). Vi har inget kärl för textilier, så dessa måste du själv ta till återvinningscentralen.
Gästparkering
Tänk på att gästparkering inte är till för oss boende med två bilar utan enbart är till för våra gäster.
Markiser
Vill du köpa markiser till din lägenhet så måste det vara samma mönster/färg som de markiser som redan är monterade i området. Kontakta styrelsen för godkännande.
Altaner och Balkonger
Vid utbyggnad av altaner SKALL styrelsen först ge sitt godkännande. En ritning på hur bygget ska se ut ska lämnas in till styrelsen. Riktlinjer gällande utbyggnad av altaner finns (Vår Brf. Har vissa mått som måste följas).
På träytorna, balkonger eller terrasser skall inget annat medel än det vi tillhandahåller användas (SIOUX). Medel finns i de gemensamma förråden. Om det saknas medel, kontakta styrelsen.
Följ instruktioner på flaskan.
Ytterdörrar och lås:
- Lås, låskolv och handtag är lägenhetsinnehavarens ansvar. Dock får man inte göra några förändringar på ytterdörren innan man kontaktat styrelsen.
- Behöver man beställa fler nycklar till sin lägenhet – kontakta styrelsen.
- Vid fel på låset kontakta vår leverantör Öbergs nycklar 042–214054
VATTENAVSTÄNGNING
Det finns dörrar märkta med VA bredvid samtliga ytterdörrar. Alla lägenheter har fått en nyckel för att kunna stänga av vattnet.
För lokal avstängning av vattensystemet så finns ballofix/minikulventiler i kök och badrum (oftast under handfat/diskbänk) som öppnar/stänger vattentillförsel genom att vridas 90 grader.
LOFTGÅNGAR
Tänk på att loftgångarna fungerar som utrymningsvägar vid till exempel brand. Här ska boende snabbt ta sig ut och räddningspersonal snabbt kunna ta sig in. Tänk därför på att inte blockera loftgångarna och håll in och utgångar fria från föremål.
Trappor, loftgångar och entrédäck måste också sopas rena från snö för att inte bli hala på vintern.
Vintertid
Snöröjning och sandning utförs av de boende själva i vår förening. Detta för att hålla nere kostnaderna. Salt och sand finns i de gemensamma förråden. Om något saknas eller är trasigt - kontakta styrelsen.
Sommartid
Gräsklippare och bensin finns i de gemensamma förråden. Där finns även krattor, spadar och många andra trädgårdsverktyg. Om något saknas eller är går sönder – vänligen kontakta styrelsen. Kom ihåg att ladda elverktyg, startbatterier till gräsklippare och elektriska gräsklipparen efter användning.
Övrigt
Fastighetsservice
Vi har köpt in viss fastighetsservice genom Emis fastighetsservice. Han kontrollerar ljuskällor, översyn i miljörummen samt läser av föreningens gemensamma mätare.
Emis fastighetsservice utför även reparationer i våra lägenheter genom rotavdrag. Dessa bekostas av lägenhetsinnehavaren själva. Emis fastighetsservice 042- 450 68 60.
TV/INTERNET
Föreningen har ett gemensamt avtal gällande fiberanslutning via Telia. Kostnaden läggs på föreningsavgiften. Du kan koppla upp dig genom att gå till www.telia.se/kollektiva-tjanster/aktivera.
Vid problem kontakta Telia: 020–240250
Visa hänsyn till dina grannar
Efter kl. 22.00 skall det i huvudsak vara tyst i våra hus.
Om du ska ha fest eller annan aktivitet i din lägenhet som kan störa
Informera dina grannar
Tala om vad som ska ske, när och mellan vilka klockslag.
Tänk på att visa hänsyn.
Om du blir störd av en granne
Tag kontakt med vederbörande och påtala att han/hon stör.
Be att de dämpar sina aktiviteter.
Upprepade störningar
- Dokumentera vad som skett (datum och klockslag). Dokumentation är viktig eftersom den ska kunna åberopas i en eventuell rättegång.
- Bostadsrätterna tillhandahåller en mall som kan användas vid dokumentation, du hittar den här: https://www.bostadsratterna.se/kunskapsbanken/s/storningar
Om du blir störd vid upprepade tillfällen så kontaktar du styrelsen och överlämnar den dokumentation du upprättat och därmed tar styrelsen över ärendet.
Övriga frågor / kontaktuppgifter
Har ni ytterligare frågor ang. vår förening är ni välkomna att höra av er till oss i styrelsen.
Email: brfboklokprastkragenodakra@gmail.com
Vi svarar så fort vi har möjlighet.